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sábado, 8 de enero de 2011

Sabbat





Sabbat

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La mesa puesta, lista para la cena de sabbat; se ve la copa del kidush, los panes cubiertos y las velas.
El sabbat[1] (del hebreo שבת, shabbat, "descanso") es el séptimo día, así como el día sagrado, de la semana judía.
El sabbat se observa desde el atardecer del viernes hasta la aparición de tres estrellas la noche del sábado. Según las prescripciones de la Torá, debe ser celebrado en primer lugar mediante la abstención de cualquier clase de trabajo. El sabbat es en el ethos judío, es una señal de la relación entre Dios y el pueblo judío. La celebración del sabbat está prescrita entre los Diez Mandamientos recibidos por Moisés.
Según el Génesis 2.2 (texto de la Biblia escrito aproximadamente en el siglo VII a. C.): «vaYshbot baYom haShevi'i» (‘Y en el séptimo día Dios terminó el trabajo que había hecho, y descansó [shevi]’).

Contenido


[editar] Origen

[editar] Etimología

Sabbat deriva del verbo hebreo shavát. Aunque con frecuencia se traduce como ‘descanso’ o ‘descansar’, otra traducción de estas palabras es ‘cesar [de trabajar]’. La palabra relacionada shevita, usada en el hebreo moderno con el significado de ‘huelga laboral’, tiene la misma consideración al referirse, más que a la abstinencia pasiva de trabajo, al acto de no trabajar. El concepto de cesación activa del trabajo también es considerado como más coherente con una actividad omnipotente de Dios el séptimo día de la creación.

[editar] Recordar y cuidar


Judíos alemanes durante el sabbat, grabado del siglo XVIII.
En la versión de los diez mandamientos del Deuteronomio 5:12-15, la palabra «acuérdate» (zajor) es sustituida por «cuida» (shamor). De aquí se aprenden los dos principales elementos de la observancia del sabbat: recordarlo y honrarlo por medio de rituales y cosas placenteras; y cuidarlo por medio de la abstención de los trabajos prohibidos en él.

[editar] Actividades prohibidas

El Talmud, en el tratado «Shabat», capítulo 7, mishná 2, trae una lista de las 39 categorías de actividades prohibidas en sabbat. Éstas fueron establecidas poco tiempo antes de la aparición del cristianismo (periodo que los cristianos llaman intertestamentario).[2] Estas se derivan de los diferentes tipos de trabajo que eran necesarios para construir el Tabernáculo, conocidos como avot melajá. Estas son:
  • plantar
  • arar
  • cosechar
  • atar poleas acanaladas
  • trillar
  • aventar
  • seleccionar
  • moler
  • tamizar
  • amasar
  • hornear
  • trasquilar lana
  • lavar lana
  • batir lana
  • pintar lana
  • hilar lana
  • tejer
  • hacer dos lazos
  • unir dos hilos
  • separar dos hilos
  • amarrar
  • desamarrar
  • coser
  • romper
  • atrapar un animal
  • matar a un animal
  • despellejar a un animal
  • curtir pieles
  • raspar pieles
  • marcar pieles
  • moldear pieles
  • escribir dos o más letras
  • borrar dos o más letras
  • construir
  • demoler
  • apagar fuego
  • prender fuego
  • tocar un instrumento musical
  • terminar la preparación de un utensilio nuevo
  • transportar un objeto de áreas públicas a áreas privadas y vice-versa, o cargarlo 4 cúbitos o más en un área pública.
De estas categorías principales (avot) se derivan otras actividades similares (toldot), por ejemplo dentro de la categoría de hornear se derivan prohibiciones de cocinar, freír, etc. Aparte de las actividades prohibidas por la Torá, existen algunas prohibiciones de origen rabínico, como el utilizar o mover un objeto que se usa para trabajos prohibidos, al que se le llama muktze; y el pedir a una persona no judía que haga un trabajo prohibido dentro de ciertas circunstancias.
La primera aparición de la palabra «sábado» en la Biblia se encuentra en Éxodo 16:21-30, en relación con la milagrosa caída del maná antes de la llegada de Israel al monte Sinaí. Se nota aquí que Dios puso énfasis en la importancia del séptimo día de la semana como día de descanso, al proporcionar una doble ración en el día sexto y nada en el séptimo. Este «milagro» semanal comenzó el segundo mes después de la partida de los israelitas de Egipto (Éxodo 1, 14, 15), y duró 40 años, hasta el mes 1º (según Josué 5:10-12; cf Éxodo 12:2-11; 16:35), es decir, más de 2.000 sábados semanales sucesivos.
Esta es una de las muchas transcripciones del cuarto mandamiento:
Acuérdate del día sábado para santificarlo. Seis días trabajarás y harás toda tu obra, mas el sábado es el día de reposo del Señor tu Dios. No hagas ningún trabajo en él; ni tú, ni tu hijo, ni tu hija, ni tu siervo, ni tu criada, ni tu bestia, ni tu extranjero que está dentro de tus puertas. Porque en seis días el Eterno hizo el cielo, la tierra y el mar, y todo lo que contienen, y reposó en el séptimo día. Por eso, el Señor bendijo el sábado y lo declaró santo.
Éxodo 20:8-11, versión Reina Valera, 1960.
En el monte Sinaí, Moisés dijo que Dios había prescrito la observancia del reposo del séptimo día con las palabras del cuarto mandamiento del Decálogo (Éx. 20:8-11). La palabra «acuérdate», con que comienza el mandamiento relativo al sábado, no quiere decir que la observancia del cuarto mandamiento es más importante que la de los otros 9, porque todos son iguales (Jos. 2:8-11; Stg. 2:10,11). El pueblo de Dios tenía que «acordarse» del sábado porque «en seis días hizo Jehová los cielos y la tierra, el mar, y todas las cosas que en ellos hay, y reposó en el séptimo día». (Gn 2:1-3,He 4:4) Quizás con esto le estaba diciendo al hombre que ese día era un monumento recordativo del Creador y de la creación.
Aparte de los sábados semanales (Levítico 23:3) la Biblia menciona que había 7 shabats ceremoniales por año, diseminados a lo largo del calendario litúrgico:
  • 1 y 2) Los días primero y último de la fiesta de los panes sin levadura (vs 7, 8).
  • 3) El Pentecostés (v 21).
  • 4) El primer día del séptimo mes (v 24).
  • 5) El Día de la Expiación (v 27). 6 y 7.
  • 6 y 7) Los días primero y último de la fiesta de las Cabañas (vs 34- 36).
Los shabats ceremoniales podían caer en cualquier día de la semana, y de vez en cuando coincidían con el sábado semanal. Además de los sábados semanales y anuales, cada 7 años había un año sabático, durante el cual no se trabajaba la tierra (25:3-7). Cada 50 años se proclamaba un jubileo, que duraba un año, durante el cual las propiedades volvían a sus dueños originales.
La preeminencia del sábado sobre los demás días de la semana se acentuó en el ritual del antiguo tabernáculo y del templo mediante la ofrenda de un cordero adicional (Números 28:9, 10) y de la renovación en ese día de los panes de la proposición (Levítico 24:5-8; 1 Cr. 9:32). De acuerdo con la ley levítica, la sanción que merecía la violación del sábado era la muerte (Ex. 31:14-16), y a lo menos se registra un caso de ajusticiamiento de alguien que violó el sábado voluntariamente (Números 15:32-36).

[editar] Violación del sabbat

Cuando los israelitas fueron cautivos de los babilonios, creyeron que era un castigo divino por algún pecado grave, y supusieron que había sido la violación del shabat (Libro de Jeremías 17:19-27). Tal como Jeremías, el profeta Ezequiel se lamentaba porque en sus días el sábado era ignorado en gran medida (Ez. 20:12-24; 22:8; 26:23, 38). Al escrutar el futuro, Isaías previó la conversión de los gentiles y prometió una bendición para quienes guardaran el sábado (ls. 56:2-6; cf 58:13). Después del cautiverio los judíos cayeron de nuevo en el descuido con respecto a la observancia del sábado, y Nehemías impulsó una reforma con el fin de fomentar dicha observancia (Nehemías 10:31-13:15-22).

[editar] Honrar el sabbat


Rabino jasídico recita la havdalá.
Hay varias maneras de honrar el sabbat. Una de ellas es consagrarlo a su principio y su final. La kidush de la noche del viernes y la havdalá de la noche del sábado.
La havdalá se recita después de haber terminado el sabbat el sábado por la noche. Asimismo se recita sobre vino y se bendicen especias (comúnmente canela o clavo), así como una vela. Habiéndose concluido la havdalá, no se procede a la bendición del pan, pues no necesita decirse al principio de una comida.
Otro mandamiento, de carácter rabínico, para honrar el sabbat es el encendido de velas antes de iniciar el sabbat, el viernes por la tarde. Este mandamiento fue hecho preferentemente para la mujer, aunque en caso de no haber ninguna mujer en la casa puede hacerlo un varón. Se acostumbra prender un mínimo de dos velas, aunque se llegan a prender más según diferentes costumbres.
Otras maneras de honrar el sabbat es comiendo y vistiendo de una manera agradable. Se suele comer pescado, así como carne en las comidas de sabbat y comida caliente (que se ha dejado calentando desde antes del sabbat según las leyes apropiadas). Se acostumbra comer 3 comidas en sabbat (a diferencia de la costumbre de comer 2 comidas al día en la antigüedad). Para cumplir con este precepto se prepara una comida ligera llamada seuda shelishit (tercera comida) en hebreo o bien shalosh seudos en yidis. En las comidas de sabbat se acostumbra a cantar canciones tradicionales llamadas zemirot, así como canciones jasídicas.
Se suele usar ropa limpia en sabbat, y antiguamente se acostumbraba a usar prendas blancas. Hoy en día esto es inusual. Los varones jasidíes visten de manera especial, con un sombrero de piel llamado shtraimel y un saco largo de seda llamado bekishe. En algunas otras comunidades se usa vestimenta formal.

[editar] En los judaísmos conservador y reformista

En teoría el judaísmo conservador difiere muy poco del ortodoxo en lo que refiere a la observancia del sabbat. Por muchos años, el movimiento conservador permitió, a diferencia de la ortodoxia, el viajar en automóvil para trasladarse a la sinagoga cuando la distancia era demasiado grande, aunque esta postura ya ha sido retractada. El judaísmo conservador, a diferencia de los ortodoxos, autoriza el uso de luz eléctrica argumentado que no involucra fuego, lo que sí tiene cierto precedente en la Halajá. A su vez el movimiento reformista reconoce la observancia del sabbat ortodoxo, solo que cada individuo puede decidir si seguirlo o no.

[editar] Importancia del sabbat


El Muro de los Lamentos durante el sabbat.
La práctica del sabbat es una de las más representativas costumbres judías. El sabbat, lejos de ser solo un día dedicado al rezo, es un día de descanso y, potencialmente, de enriquecimiento espiritual. El famoso escritor polaco Ajad Ha'am dijo: «Más que guardar Israel el sabbat, el sabbat ha guardado a Israel».[cita requerida]
Con el correr del tiempo, la práctica y conservación del sabbat se hizo el símbolo para el cuidado de los preceptos del judaísmo. Durante la larga historia del pueblo judío, los judíos han enfatizado el cuidado del sabbat. Aun así el sabbat se puede violar para salvar la vida, por lo que algunas acciones normalmente prohibidas se permiten a personal médico, servicios de seguridad y en ocasión de una emergencia.

[editar] El sabbat en el mundo no judío

Tomando como base al judaísmo, se aceptó la idea de un día de descanso y observancia religiosa en las otras religiones monoteístas, aunque sea el domingo en el caso del cristianismo o el viernes en el caso del islam. Si bien el sábado cristiano y el sabbat judío mantienen cierta similitud, no es correcto pensar que son lo mismo. En español, sabbat puede entenderse como sinónimo del sábado. De hecho el término proviene del latín sabbatum, y éste su vez del hebreo shabbat. Para los Adventistas del Séptimo Día el sábado no ha dejado de ser el «día de reposo»:
El bondadoso Creador, después de los seis días de la creación, descansó el séptimo día e instituyó el sábado para todas las personas, como recordativo de la Creación. El cuarto mandamiento de la inmutable ley de Dios requiere la observancia de este sábado del séptimo día como día de descanso, adoración y ministerio, en armonía con la enseñanza y práctica de Jesús, el señor del sábado.[3]
Es muy importante recordar que el cristianismo tiene su base en el judaísmo, y que Jesús guardaba el sábado. El mismo apóstol Pablo iba los sábados a las sinagogas en sábado para ganar discípulos a Cristo, sin embargo la observancia del día sábado continua inmutable a través de la historia del cristianismo. Revisando el texto de la Epístola a los hebreos, es posible percatarse de la observancia del día santo judío:
Por tanto, queda un reposo para el pueblo de Dios, porque el que ha entrado en su reposo, también ha reposado de sus obras, como Dios de las suyas. Procuremos, pues, entrar en aquel reposo, para que ninguno caiga en semejante ejemplo de desobediencia.
Pablo de Tarso, Hebreos 4:9-11
Además de las reuniones que eran hechas en sábado había reuniones en otros días donde se presentaba la predicación del evangelio a los gentiles. De esto atestigua Hechos de los apóstoles 20:7. Esta práctica se mantiene hasta el día de hoy, donde es posible reunirse ya sea en iglesias cristianas como en sinagogas judías.
Contraria a esta base doctrinal de Dios, que es mantenida por Jesús en Mateo 5:17-18 (donde da completa y absoluta validez a la ley de Dios) se utiliza el versículo encontrado en Colosenses 2:16 fuera del contexto de su aplicación: «Por tanto, nadie os critique en asuntos de comida o de bebida, o en cuanto a días de fiesta, luna nueva o sábados». Que al ser vista en contexto declara la soberanía de nuestro Señor Jesús como única autoridad y por ende, Él permite a cualquier hermano oficiar de su parte, cualquier festividad, sábado o bendición de comidas, dado que la misma ley de Dios muestra lo bueno para comer. Este punto particular lo encontramos en el Libro de Ezequiel, donde únicamente una persona con autoridad rabínica o de gobierno israelí podía oficiar alguno de los ritos comentados:
Pero al gobernante corresponderá proveer para el holocausto, el sacrificio y la libación en las fiestas solemnes, en las lunas nuevas, en los sábados y en todas las fiestas de la casa de Israel; él dispondrá la expiación, la ofrenda, el holocausto y las ofrendas de paz, para hacer expiación por la casa de Israel.
profeta Ezequiel, Ezequiel 45:17
Hay un gran cuerpo de legislación sobre el descanso dominical lado a lado con la eclesiástica. Comienza con un edicto de Constantino, el primer emperador cristiano, quien prohibió a los jueces celebrar sesiones y a la gente trabajar en domingo. Él hizo una excepción a favor de la agricultura. El violar la «ley del descanso dominical» era castigada por la legislación anglosajona en Inglaterra como otros crímenes y delitos menos graves.[4]

[editar] Notas

Cuenta la tradición que al entrar el Shabat el judío recibe un espíritu agregado, "Neshama ieterá" que lo acompañará durante toda la jornada sabática y retornará con la llegada del próximo Shabat. El judío se prepara para el Shabat, su casa reluce, la cena está preparada con anterioridad, el espíritu sabático se percibe en todos sus sentidos. Al caer la tarde del viernes, todos están bañados y limpios, con ropas festivas, listos para recibirlo. La bendición de las velas en el hogar por parte de las mujeres de la familia marca la entrada del Shabat y su dimensión. Para comprender el verdadero significado del Shabat y la fuerte "atracción" que éste ejerce sobre un judío, debe vivirse.

  1. «sabbat», Diccionario de la lengua española (vigésima segunda edición), Real Academia Española, 2001, http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta?TIPO_BUS=3&LEMA=sabbat, consultado el 19 de septiembre de 2010 
  2. Siegfried H. Horn, y Don F. Neufeld (editor): Diccionario bíblico adventista del séptimo día (pág. 1018), en español. Asociación Casa Editora Sudamericana, 2002); ISBN 950-573-530-8.
  3. Asociación General de la Iglesia Adventista del Séptimo Día (2006). «Creencias fundamentales de la Iglesia Adventista del Séptimo Día». Consultado el 2008.
  4. Enciclopedia católica (2000). «Domingo». Consultado el 2009.

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Shabbat (Hebrew: שַׁבָּת, Modern Shabbat Tiberian Šabbāṯ, Ashkenazi pronunciation: Shabbos, Yiddish: Shabbes, in English: the Sabbath, "rest" or "cessation") is the seventh day of the Jewish week and a day of rest in Judaism. Shabbat is observed from a few minutes before sunset on Friday evening until a few minutes after the appearance of three stars in the sky[1] on Saturday night. The exact times, therefore, differ from week to week and from place to place, depending on the time of sunset at each location. In polar areas where there is no sunrise or sunset at certain times of the year, a different set of rules applies.
On Shabbat Jews recall the Biblical Creation account in Genesis, describing God creating the Heavens and the Earth in six days and resting on the seventh. It also recalls the giving of the Torah at Mount Sinai, when God commanded the Israelite nation to observe the seventh day and keep it holy
Shabbat is considered a festive day, when a Jew is freed from the regular labors of everyday life, can contemplate the spiritual aspects of life, and can spend time with family. Traditionally, three festive meals are eaten: on Friday night, Saturday morning, and late Saturday afternoon. The day is also noted for those activities prohibited on Shabbat according to halakha (Jewish law).

Contents

[hide]

[edit] Origin

[edit] Etymology

The word Shabbat derives from the Hebrew verb shavat. Although frequently translated as "rest" (noun or verb), another accurate translation of these words is "ceasing [from work]", as resting is not necessarily denoted. The related modern Hebrew word shevita, (labor strike), has the same implication of active rather than passive abstinence from work. The notion of active cessation from labor is also regarded as more consistent with an omnipotent God's activity on the seventh day of Creation according to Genesis.

[edit] Biblical source

Shabbat is given special status as a holy day at the very beginning of the Torah in Genesis 2:1-3. It is first commanded after the Exodus from Egypt, in Exodus 16:26 (relating to the cessation of manna) and in Exodus 20:8-11 (as the fourth of the Ten Commandments). Shabbat is commanded and commended many more times in the Torah and Tanakh; special sacrifices are to be offered on the day. Shabbat is also described by the prophets Isaiah, Jeremiah, Ezekiel, Hosea, Amos, and Nehemiah.

[edit] Origin theories

A longstanding Jewish position is that unbroken seventh-day shabbat originated among the Jewish people, as their first and most sacred institution,[2] whether this Mosaic tradition preserves an origin in special creation,[3] or whether it indicates some obscure later naturalistic origin.[4] Seventh-day shabbat did not originate with the Egyptians, to whom it was unknown;[5] and other origin theories based on the day of Saturn, or on the planets generally, have also been abandoned.[6] The Universal Jewish Encyclopedia advanced a theory of Assyriologists like Friedrich Delitzsch[2] (and of Marcello Craveri),[7] that shabbat originally arose from the lunar cycle in the Babylonian calendar[8][9] containing four weeks ending in Sabbath, plus one or two additional unreckoned days per month.[10] The difficulties of this theory include reconciling the differences between an unbroken week and a lunar week, and explaining the absence of texts naming the lunar week as shabbat in any language.[6]

[edit] Status as a holy day


The Shabbat table is set: two covered challot, a kiddush cup, two candles, and flowers.
The Tanach and siddur (Jewish prayer book) describe Shabbat as having three purposes:
  1. To commemorate the Israelites' redemption from slavery in ancient Egypt;
  2. To commemorate God's creations of the universe; on the seventh day God rested from (or ceased) his work;
  3. As a "taste" of Olam Haba (the Messianic Age).
Judaism accords Shabbat the status of a joyous holy day. In many ways, Jewish law gives Shabbat the status of being the most important holy day in the Jewish calendar:
  • It is the first holy day mentioned in the Bible, and God was the first to observe it with the cessation of Creation (Genesis 2:1-3).
  • Jewish liturgy treats the Shabbat as a "bride" and "queen" (see Shekhinah).
  • The Sefer Torah is read during the Torah reading which is part of the Shabbat morning services, with a longer reading than during the week. The Torah is read over a yearly cycle of 54 parshiyot, one for each Shabbat (sometimes they are doubled). On Shabbat, the reading is divided into seven sections, more than on any other holy day, including Yom Kippur. Then, the Haftarah reading from the Hebrew prophets is read.
  • A tradition states that the Jewish Messiah will come if every Jew properly observes two consecutive Shabbats.[11]
  • The punishment in ancient times for desecrating Shabbat (stoning) is the most severe punishment in Jewish law.[12]

[edit] Shabbat rituals

Shabbat is a day of celebration as well as prayer. It is customary to eat three festive meals: Dinner on Shabbat eve (Friday night), lunch on Shabbat day (Saturday), and a third meal, known as Seudah Shlishit, in the late afternoon (Saturday).
Many Jews attend synagogue services on Shabbat even if they do not do so during the week. Services are held on Shabbat eve (Friday night), Shabbat morning (Saturday morning), and late Shabbat afternoon (Saturday afternoon).
With the exception of Yom Kippur, which is referred to in the Torah as the "Shabbat of Shabbats", days of public fasting are postponed or advanced if they coincide with Shabbat. Mourners sitting shivah (week of mourning subsequent to the death of a spouse or first-degree relative) outwardly conduct themselves normally for the duration of the day and are forbidden to display public signs of mourning.

Bronze Shabbat candlestick holder made in 1940s Israel.
According to Rabbinic literature, God via the Torah commands Jews to observe (refrain from forbidden activity) and remember (with words, thoughts, and actions) the Shabbat, and these two actions are symbolized by the two Shabbat candles which are lit before the onset of Shabbat by Jewish women, usually the mother/wife, though men who live alone are required to do so themselves. It is customary to light two candles, although some families light more, sometimes in accordance with the number of children.[13]
Although most Shabbat laws are restrictive (see below), the fourth of the Ten Commandments in Exodus is taken by the Talmud to allude to the positive commandments of the Shabbat. These include:
  • Honouring Shabbat (kavod Shabbat): Preparing for the upcoming Shabbat by bathing, having a haircut, and cleaning and beautifying the home (with flowers, for example). On Shabbat itself, wearing festive clothing and refraining from unpleasant conversation. It is customary to avoid talk about money or business matters on Shabbat.[14]
  • Recitation of Kiddush over a cup of wine at the beginning of the first and second Shabbat meals, or at a reception after the conclusion of morning prayers (see list of Jewish prayers and blessings)

Two homemade whole-wheat challahs covered by traditional embroidered Shabbat challah cover.
  • Eating three festive meals. Meals begin with a blessing over two loaves of bread (lechem mishneh), usually a braided challah, which is symbolic of the double portion of manna which fell for the Jewish people during their 40 years in the desert after the Exodus from Egypt. It is customary to serve meat or fish, and sometimes both, for the Shabbat evening and morning meals. The third meal, eaten late Shabbat afternoon, is called Seudah Shlishit (literally, "Third Meal"). This is generally a light meal and may be parve or dairy.
  • Enjoying Shabbat (oneg Shabbat): Engaging in pleasurable activities such as eating, singing, spending time with the family and marital relations.

Observing the closing Havdalah ritual in 14th-century Spain.
  • Recitation of Havdalah at the conclusion of Shabbat at nightfall (over a cup of wine, and with the use of fragrant spices and a candle).

[edit] Prohibited activities

[edit] The 39 Melakhot

Jewish law (halakha) prohibits doing any form of melakhah (מְלָאכָה, plural melakhot) on Shabbat, with some exceptions. Though melakhah is commonly translated as "work" in English, a better definition is "deliberate activity" or "skill and craftmanship". There are 39 categories of prohibited activities (melakhot) listed in Mishnah Tractate Shabbat Chapter 7, Mishna 2).
Different streams of Judaism view the prohibition on work in different ways. Observant Orthodox and Conservative Jews refrain from performing the prohibited activities. These prohibited activities are exegetically derived — based on juxtaposition of corresponding Biblical passages — from the kinds of work that were necessary for the construction of the Tabernacle. They are not directly listed in the Torah; elsewhere, the Mishnah observes that "the laws of Shabbat [...] are like mountains hanging by a hair, for they are little Scripture but many laws".[15] Many religious scholars have pointed out that these labors have in common activity that is "creative," or that exercises control or dominion over one's environment.
The 39 categories of melakhah are: ploughing earth, sowing, reaping, binding sheaves, threshing, winnowing, selecting, grinding, sifting, kneading, baking, shearing wool, washing wool, beating wool, dyeing wool, spinning, weaving, making two loops, weaving two threads, separating two threads, tying, untying, sewing stitches, tearing, trapping, slaughtering, flaying, tanning, scraping hide, marking hides, cutting hide to shape, writing two or more letters, erasing two or more letters, building, demolishing, extinguishing a fire, kindling a fire, putting the finishing touch on an object and transporting an object between the private domain and the public domain, or for a distance of 4 cubits within the public domain.
Each melakhah has derived prohibitions of various kinds. There are, therefore, many more forbidden activities on the Shabbat; all are traced back to one of the 39 above principal melakhot.
Given the above, the 39 melakhot are not so much activities as "categories of activity." For example, while "winnowing" usually refers exclusively to the separation of chaff from grain, and "selecting" refers exclusively to the separation of debris from grain, they refer in the Talmudic sense to any separation of intermixed materials which renders edible that which was inedible. Thus, filtering undrinkable water to make it drinkable falls under this category, as does picking small bones from fish. (Gefilte fish is one solution to this problem.)

[edit] Use of electricity

Orthodox and some Conservative authorities rule that it is prohibited to turn electric devices on or off as falling under one of the 39 categories of work (melakhot). However, the authorities are not in agreement about exactly which category (or categories) this would fall under. One view is that tiny sparks are created in a switch when the circuit is closed, and this would constitute "lighting a fire" (category 37). If the appliance is one whose purpose is for light or heat (such as an incandescent lightbulb or electric oven) then the lighting or heating elements may be considered as a type of fire; if so, then turning them on constitutes both "lighting a fire" (category 37) and "cooking" (a form of baking, category 11), and turning them off would be "extinguishing a fire" (category 36).
Another view is that a device which is plugged into an electrical outlet of a wall becomes part of the building, but is nonfunctional while the switch is off; turning it on would then constitute "building" and turning it off would be "demolishing" (categories 35 and 34). Some schools of thought consider the use of electricity to be forbidden only by rabbinic injunction, rather than because it violates one of the original categories.
A common solution to the problem of electricity involves pre-set timers (Shabbat clocks) for electric appliances, to turn them on and off automatically, with no human intervention on Shabbat itself. Some Conservative authorities[16][17][18] reject altogether the arguments for prohibiting the use of electricity.

[edit] Automobiles

Orthodox and many Conservative authorities completely prohibit the use of automobiles on Shabbat as a violation of multiple categories include "igniting a fire" (category 37), "extinguishing a fire" (category 36) and "transferring between domains" (category 39). However, the Conservative movement's Committee on Jewish Law and Standards permits driving to a synagogue on Shabbat, as an emergency measure, on the grounds that if Jews lost contact with synagogue life they would become lost to the Jewish people.
A halachically authorized Shabbat module added to an Amigo power operated vehicle may be used on the observance of Shabbat for those with walking limitations. Often referred to as a Shabbat scooter or Amigo Shabbat, it is manufactured by Zomet Institute in Israel, each Shabbat module application is individually inspected and certified by a Zomet representative. It is intended only for individuals whose limited mobility is dependent on a POV/scooter or automobile consistently throughout the week.

[edit] Shomer Shabbat

The term shomer Shabbat is used for a person (or organization) who adheres to Shabbat laws consistently. The shomer Shabbat is an archetype mentioned in Jewish songs (e.g., Baruch El Elyon) and the intended audience for various treatises on Jewish law and practice for Shabbat (e.g., Shemirat Shabbat ke-Hilkhata).

[edit] Technology in the service of Shabbat

When there is an urgent human or medical need which is life-threatening, it is possible to perform seemingly "forbidden" acts by modifying the relevant technology to such an extent that no law is actually violated. An example is the "Sabbath elevator". In this mode, an elevator will stop automatically at every floor, allowing people to step on and off without anyone having to press any buttons, which would normally be needed to work. (Dynamic braking is also disabled if it is normally used, shunting energy collected from downward travel, and thus the gravitational potential energy of passengers, into a resistor network.) This prevents "violation" of the Shabbat prohibition against doing "useful work." Many rabbinical authorities consider the use of such elevators by those who are otherwise capable as a "violation" of the Shabbat, with such workarounds being for the benefit of the frail and handicapped and not being in the spirit of the day.
Many observant Jews avoid the prohibition of "carrying" in the absence of an eruv by making their keys into a tie bar, or part of a belt buckle or brooch. The key thereby becomes a legitimate article of clothing or jewelry, which may be worn, rather than carried. Some also use an elastic band which has clips on both ends, and keys are placed between them as an integral link in the band, which may then be considered a belt.
In recent years, the Shabbat lamp has been developed to allow a light in a room to be turned on/off at will while the electricity remains on. A special mechanism blocks out the light when the off position is desired without violating Shabbat.

[edit] Permitted desecration

In the event that a human life is in danger (pikuach nefesh), a Jew is not only allowed, but required,[19][20] to violate any Shabbat law that stands in the way of saving that person, excluding murder, idolatry, and forbidden sexual acts. The concept of life being in danger is interpreted broadly: for example, it is mandated that one violate the Shabbat to bring a woman in active labor to a hospital. Lesser, rabbinic restrictions are often violated under much less urgent circumstances (a patient who is ill but not critically so).
"We did everything to save lives, despite Shabbat. People asked, 'Why are you here? There are no Jews here', but we are here because the Torah orders us to save lives… We are desecrating Shabbat with pride…"
— Mati Goldstein, commander of the Jewish ZAKA rescue-mission to 2010 Haiti earthquake[21]
Various other legal principles closely delineate which activities constitute desecration of the Shabbat. Examples of these include the principle of shinui ("change" or "deviation"): A severe violation becomes a non-severe one if the prohibited act was performed in a way that would be considered abnormal on a weekday. Examples include writing with one's non-dominant hand (according to many rabbinic authorities). This legal principle operates bedi'avad (ex post facto) and does not cause a forbidden activity to be permitted barring extenuating circumstances.

[edit] Liberal views

Generally, adherents of Reform and Reconstructionist Judaism believe that the individual Jew determines whether to follow Shabbat prohibitions or not. For example, some Jews might find activities, such as writing or cooking for leisure, to be enjoyable enhancements to Shabbat and its holiness, and therefore may encourage such practices. Many Reform Jews believe that what constitutes "work" is different for each person, and that only what the person considers "work" is forbidden.[22] Radical Hungarian-born Reform rabbi Ignaz Einhorn even shifted his congregation's Shabbat worship to Sundays.[23]
More rabbinically traditional Reform and Reconstruction Jews believe that these halakhot in general may be valid, but that it is up to each individual to decide how and when to apply them. A small fraction of Jews, in the Progressive Jewish community, accept these laws much the same way as Orthodox Jews.
Humanistic Judaism: For Humanistic Jews, who celebrate Jewish culture and heritage without reference to a supernatural power, Shabbat is a day of pause. Shabbat observances incorporate Jewish rituals to help separate this special time from the mundane concerns of daily life. Keeping this traditional “time-out” provides an opportunity to gain perspective, to appreciate life, and to feel awed by the wonders of the world. Because Humanistic Jews believe in self-determination, they believe that Shabbat is a time to draw upon inner resources, share strength as a community, inspire and be inspired, and face the week ahead as the best possible versions of themselves.[24]

[edit] Encouraged activities

All Jewish denominations encourage the following activities on Shabbat:
  • Reading, studying and discussing Torah and commentary, Mishnah and Talmud, learning some Halakha and Midrash.
  • Synagogue attendance for prayers;
  • Spending time with other Jews and socializing with family, friends and guests at Shabbat meals (hachnasat orchim, "hospitality");
  • Singing zemirot, special songs for the Shabbat meal (commonly sung during or after a meal)
  • Marital relations between husband and wife[25]
  • Sleeping

[edit] Special Shabbats

The Special Shabbats are the Shabbats that precede important Jewish holidays: e.g. Shabbat ha-Gadol is the Shabbat preceding Passover, Shabbat Zachor is the Shabbat preceding Purim, and Shabbat Teshuva is the Shabbat preceding Yom Kippur.

[edit] Sabbath adaptation

Most Christians do not celebrate Biblical Shabbat as outlined in the Ten Commandments and instead observe a weekly day of worship on Sunday, which they call "Lord's Day".
Several Christian denominations, such as the Seventh-day Adventist Church, the Seventh Day Baptists, and the True Jesus Church, observe seventh-day Sabbath. Scriptural Sabbath is celebrated from Friday sunset to Saturday sunset. Some of Messianic Judaism considers its Sabbath to be kept according to Jewish doctrinal tradition, while most of Rabbinic Judaism disagrees.
The principle of weekly Sabbath has also been adopted, instituted, or modified in other beliefs: compare the Babylonian calendar, the Buddhist uposatha, the Islamic jumu'ah, the pagan sabbat, the Bahá'í calendar, the Unification Church Ahn Shi Il, and the parody-religion Pastafarian weekend.

[edit] See also

[edit] References

  1. ^ Shulchan Aruch, Orach Chayim 293:2
  2. ^ a b Landau, Judah Leo. The Sabbath. Johannesburg, South Africa: Ivri Publishing Society, Ltd. pp. 2, 12. http://www.archive.org/stream/sabbath00land/sabbath00land_djvu.txt. Retrieved 2009-03-26. 
  3. ^ Graham, I. L. (2009). "The Origin of the Sabbath". Presbyterian Church of Eastern Australia. http://www.pcea.org.au/articles/the_westminster_confession/the_origin_of_the_sabbath/. Retrieved 2009-03-26. [dead link]
  4. ^ "Jewish religious year: The Sabbath". Encyclopedia Britannica. Encyclopedia Britannica Online. 2009. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/303554/Jewish-religious-year/34908/The-Sabbath. Retrieved 2009-03-26. "Scholars have not succeeded in tracing the origin of the seven-day week, nor can they account for the origin of the Sabbath." 
  5. ^ Bechtel, Florentine (1912). "Sabbath". The Catholic Encyclopedia. 13. New York: Robert Appleton Company. http://www.newadvent.org/cathen/13287b.htm. Retrieved 2009-03-26. 
  6. ^ a b Sampey, John Richard (1915). "Sabbath: Critical Theories". In Orr, James. The International Standard Bible Encyclopedia. Howard-Severance Company. p. 2630. http://books.google.com/books?id=Tn4PAAAAYAAJ&pg=PA2630&lpg=PA2630. Retrieved 2009-08-13. 
  7. ^ Craveri, Marcello (1967). The Life of Jesus. Grove Press. p. 134. 
  8. ^ Joseph, Max (1943). "Holidays". In Landman, Isaac. The Universal Jewish Encyclopedia: An authoritative and popular presentation of Jews and Judaism since the earliest times. 5. Cohen, Simon, compiler. The Universal Jewish Encyclopedia, Inc. p. 410. 
  9. ^ Joseph, Max (1943). "Sabbath". In Landman, Isaac. The Universal Jewish Encyclopedia: An authoritative and popular presentation of Jews and Judaism since the earliest times. 9. Cohen, Simon, compiler. The Universal Jewish Encyclopedia, Inc. p. 295. 
  10. ^ Cohen, Simon (1943). "Week". In Landman, Isaac. The Universal Jewish Encyclopedia: An authoritative and popular presentation of Jews and Judaism since the earliest times. 10. Cohen, Simon, compiler. The Universal Jewish Encyclopedia, Inc. p. 482. 
  11. ^ Shabbat 118
  12. ^ See e.g. Numbers 15:32-36.
  13. ^ Shulchan Aruch, Orach Chaim 261.
  14. ^ Derived from Isaiah 58:13-14.
  15. ^ Chagigah 1:8.
  16. ^ Neulander, Arthur (1950). "The Use of Electricity on the Sabbath". Proceedings of the Rabbinical Assembly 14: 165–171. 
  17. ^ Adler, Morris; Agus, Jacob; Friedman, Theodore (1950). "Responsum on the Sabbath". Proceedings of the Rabbinical Assembly 14: 112–137. 
  18. ^ Klein, Isaac. A Guide to Jewish Religious Practice. The Jewish Theological Seminary of America: New York, 1979.
  19. ^ 8 saved during "Shabbat from hell" (January 17, 2010) in Israel 21c Innovation News Service Retrieved 2010–01–18
  20. ^ ZAKA rescuemission to Haiti 'proudly desecrating Shabbat' Religious rescue team holds Shabbat prayer with members of international missions in Port au-Prince. Retrieved 2010–01–22
  21. ^ http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3835327,00.html
  22. ^ Faigin, Daniel P. (2003-09-04). "Soc.Culture.Jewish Newsgroups Frequently Asked Questions and Answers". Usenet. p. 18.4.7. http://www.shamash.org/lists/scj-faq/HTML/faq/18-04-17.html. Retrieved 2009-03-27. 
  23. ^ Meyer, Michael (1988). Response to Modernity: A History of the Reform Movement in Judaism. New York: Oxford University Press. pp. 162ff. ISBN 019505167X. 
  24. ^ Humanistic Judaism
  25. ^ Shulkhan Arukh, Orach Chaim 280:1

[edit] Further reading

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